Triggerpoints

Een myofasciale triggerpoint, ook wel spierknoop genoemd, is een verkrampt plekje in een spier waar de doorbloeding verstoord is. Deze spierknopen kunnen ontstaan door een verkeerde houding, onjuist trainen of een gevolg zijn van een trauma. Het geeft naast lokale drukpijn en stijfheid vaak ook uitstralende pijn in andere delen van het lichaam. Overige klachten zijn bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten, verminderde kracht in de betrokken spier(en), pijnontwijkend gedrag, hoofdpijn, aangezichtspijn en/of kramp.

Behandeling met Dry Needling

Een van de effectieve methodes om myofasciale triggerpoints te behandelen is dry needling. Bij dry needling plaatst de therapeut een acupunctuurnaaldje in het triggerpoint in de spier. Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even lokaal aan. Dat geeft kortdurend een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich weer en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid en/of stijf aan, maar dat is meestal van korte duur.

Belangrijk is wel om te weten hoe deze spierknopen zijn ontstaan zodat de oorzaak behandeld kan worden. Dry Needling wordt daarom ook vaak met manuele therapie gecombineerd.

De therapeut beoordeelt of dit een geschikte behandelmethode is voor u.

Busser Tjoonk fysio- en manuele therapie dry needling

Manuele therapie

Dry needling